tekenen

dierick_niels schreef:

hallo, ik heb een vraagje,
als je zelf wel een beetje kunt tekenen, en je wilt jezelf nog beteren, bestaan er daar boekjes voor om ook zelf cartoons, stripfiguren te leren tekenen?
ik weet wel dat er daar boekjes van bestaan maar wat zijn er goede?

alvast bedankt!

mvg niels.

$tripofiel schreef:

Je kan ook avondschool volgen, ik weet dat er ook workshops gegeven worden maar door wie moet ik opzoeken? ?(

fluiten schreef:

Je tekeningen posten op De Getekende Reep of Stripster. Daar krijg je dan commentaar/opmerkingen/lovende woorden.

$tripofiel schreef:

(http://www.stripinfo.be/) kan natuurlijk ook, hé… :stuck_out_tongue:

Aaron schreef:

Tekenen is een werkwoord ! Lessen en workshops zijn enkel aanvullingen. 8)

ignoramus schreef:

mangagewijs liggen (lagen ? 't is al wel ff geleden) er bij de slegte een hele reeks how to boeken. Qua techniek en conventies kan je d’r heel wat uithalen, en voor de prijs kan je niet sukkelen.

Surya schreef:

De meeste van die “how to draw” boeken vind ik heel zwak uitgewerkt. Als je geen les wil gaan volgen, is er volgens mij maar 1 goede methode: tekenen, tekenen, tekenen. Al doende leert men immers!

Goed opletten hoe je favoriete auteurs dingen in beeld brengen helpt daarbij uiteraard.

allp schreef:

De meeste how-to-draw boeken zijn inderdaad redelijk zwak uitgewerkt, en vaak staat de helft ervan vol voorbeelden (glenn fabry heeft trouwens zo’n boek uitgegeven). (Cartooning the Head and Figure: Hamm, Jack: 9780399508035: Amazon.com: Books) is wel heel goed. De link is de engelse versie, maar hij is ook in het nederlands uitgegeven bij Gaade.
Geen boek, maar ook heel erg goed: (http://the-structure-of-man.blogspot.com/).
Je leert adhv (heel veel) filmpjes anatomisch min of meer correcte figuren schetsen (lichaam, hoofd, handen, voeten,..).
Maar vooral veel oefenen uiteraard. :wink:

fluiten schreef:

Origineel geplaatst door allpGeen boek, maar ook heel erg goed: (http://the-structure-of-man.blogspot.com/).

Alleen al voor de mooie benen van die dame ben ik blijven luisteren. :smiley:

Brunoo schreef:

Origineel geplaatst door Surya
De meeste van die “how to draw” boeken vind ik heel zwak uitgewerkt. Als je geen les wil gaan volgen, is er volgens mij maar 1 goede methode: tekenen, tekenen, tekenen. Al doende leert men immers!

Goed opletten hoe je favoriete auteurs dingen in beeld brengen helpt daarbij uiteraard.

Mijn bibliotheek puilt van die boeken. Veel haal ik er niet uit, maar het inspireert wel af en toe eens. Zoals Surya het zo goed verwoordt : veel observeren, na tekenen, vormen ontdekken… Er bestaan geen conventionele regels (meer) in het tekenen van strips en illustraties. Het is de manier van het in beeld brengen van een idee of verhaal dat jouw succes bepaalt. En originaliteit bestaat niet !

belgianbingo schreef:

Klein vraagje, niels: wil je stripfiguren tekenen of strips tekenen?

Ik vraag het maar omdat bij strips het belangrijker is wat je net niet tekent: de overgang van de plaatjes.

Enkele aanraders voor die striplogica te doorgronden:

voske44 schreef:

er zijn how to boeken maar die voor cartoons of strips zijn niet erg goed er zijn betere die focussen op egt model tekenen en je moet natuurlijk ergens de techniek halen maar het meeste leer je door te observeren uit andere strips en HEEL VEEL TEKENEN