Kuifje

Hans Bekker schreef:

Ik heb geprobeerd 4 uitgaven in te voeren die niet in dit gegevensbestand te vinden zijn, maar om de een of andere reden is dit niet gelukt. Ik kan toch moeilijk voor mijn collectiebeheer een uitgave aanvinken die ik niet heb, ook al is er een editie vermeld die er dicht bij komt.

De sigaren van de farao, 1955, HC ------- ik heb thuis de SC-editie
De Blauwe Lotus, 1947, HC ---------------- ik heb de SC-editie
Het gebroken oor, 1946, HC --------------- ik heb editie 1945, SC
De zwarte rotsen, 1946, HC --------------- ik heb editie 1947, SC

Omdat ik dit al eerder heb meegemaakt met een andere serie, vraag ik mij af wat ik fout doe of welke regels worden gehanteerd voor het al dan niet opnemen van een uitgave.

Veter schreef:

Ik vrees dat dit uitgaven zijn die niet bestaan.
Dat wil zeggen dat je bij Kuifje moet opletten met de datums die vermeld zijn. Het gaat hier dikwijls om copyright datums of dergelijke en niet om uitgavedatums.
Je hebt waarschijnlijk een reeds aanwezig exemplaar (of een heruitgave daarvan).
De eerste softcovers dateren begin jaren zestig en hadden een (licht)linnen rug.
Sorry Hans…

En als vuistregel voor het opnemen van ‘alternatieve uitgaven’:

• uitgave SC/HC, ander formaat, andere uitgever, verschil in cover, speciale reclame uitgave, andere taal,…
  • ‘gewone’ heruitgaven worden niet opgenomen

Hans Bekker schreef:

Ik lees alleen Casterman + datum, verder staat er niets. ISBN-nummers staan er ook niet in, daar zijn ze kennelijk te oud voor. Trouwens, aan een ISBN-nummer kun je volgens mij ook geen jaar afleiden.
Blijft alleen de afbeelding van de omslag over, maar als daar niets uit af te leiden valt (er is vaak geen verschil te zien), hoe kan ik dan de uitgave bepalen?

Veter schreef:

Bij de softcovers staat bij ‘uitgave’ een opmerking over de linnen rug, of papieren rug. Dat is een onderscheid dat je kan maken. Je album is dan een 1ste druk of een herdruk van een van die beiden.
Ik vrees dat het voor de rest moeilijk te bepalen valt.
(& de oudste drukken kunnen in titellijst nr 20 / 21 / 22 ontbreken)

Hans Bekker schreef:

Accoord, ik heb albums die niet bestaan. Ik kies nu de edities die er het dichtst bijkomen en geef dan voor mijzelf de afwijkingen en bijzonderheden aan.

Als het jaar van uitgave afwijkt, kan ik in het jaarveld het jaar vermelden dat in mijn album staat.

Als echter HC is opgenomen is er voor mij geen veld om aan te geven dat mijn exemplaar SC is. Zou het geen aanbeveling verdienen bij collectiebeheer ook een dergelijk keuzevakje in te voeren?

Veter schreef:

Ik denk dat je je niet mag blindstaren op die copyright datum die je in je albums ziet.
Je softcover albums zitten zeker in de databank, alleen zijn ze niet uitgegeven in het jaar dat jij denkt. :frowning:

Hans Bekker schreef:

Ik ben er wel van overtuigd, dat als er bij mij 1946 staat, zonder de C van copyright, dat mijn exemplaar van veel jongere datum moet zijn. Rond die tijd hadden wij thuis wel Tom Poes albums, maar nog geen Kuifjes.
Ik ga hier geen drama van maken en ga ervan uit dat ik de vermelde datums niet als het jaar van uitgave of druk mag beschouwen. Echter, zoek ik bijv. de SC-editie dan blijkt die bij mij een blauwe rug te hebben en op de afbeelding een rode (of omgekeerd), en meer van dat soort stomme afwijkingen.