Het is een “ondertekster” zoals Toonders poes. Dus (tegenstrevend gezegd) valt het onder strips. Derhalve mag ook de secundaire literatuur over creator en creatie.
Origineel geplaatst door cuppenh
Het is een “ondertekster” zoals Toonders poes. Dus (tegenstrevend gezegd) valt het onder strips. Derhalve mag ook de secundaire literatuur over creator en creatie.
Dat is een ander verhaal & is er volgens mij dan geen probleem, maar wie ben ik?
Origineel geplaatst door cuppenh
Dit is een moelijke vraag. Het verschil tussen een verhaalboek en een strip is duidelijk. Maar een ondertekster lijkt me in die tussenzone. Ik kan me voorstellen dat er onderteksters zijn, die eerder neigen naar een boek, en onderteksters die eerde neigen naar een strip.
Met die bedenkingen in het achterhoofd zou ik Paulus en afgeleiden opnemen in de databank, want deze ondertekster heeft (door ondermeer deze tentoonstelling in het Stripmuseum) een plaatsje gekregen in de geschiedenis, de traditie, de canon van het beeldverhaal.
Origineel geplaatst door belgianbingo
want deze ondertekster heeft (door ondermeer deze tentoonstelling in het Stripmuseum) een plaatsje gekregen in de geschiedenis, de traditie, de canon van het beeldverhaal.
Hoewel De kunst van Jean Dulieu volgens mij als een oeuvreboek gezien kan worden (eindelijk!) gaat het in dit boek in de eerste plaats over het onststaan van Paulus de boskabouter als stripverhaal en de ontwikkelingen die daarop volgden. Daartoe behoren - naast allerlei prachtig ‘ander werk’ - ook Dulieu’s tweede en derde stripperiode.
In het boek is te zien hoe Dulieu zich in het medium stripverhaal ontwikkelde van beginner tot professional, hoe belangrijk zijn schetsboek was voor het tot stand komen van de stripverhalen en de creativie manier waarop hij op het einde van zijn carriere als kunstenaar met het medium strip om ging.
Er zijn overigens twee drukken van ‘Kunst’ verschenen, elk met een eigen ISBN, die inhoudelijk nogal van elkaar verschillen.
Origineel geplaatst door Vanstraaten
Hoewel De kunst van Jean Dulieu volgens mij als een oeuvreboek gezien kan worden (eindelijk!) gaat het in dit boek in de eerste plaats over het onststaan van Paulus de boskabouter als stripverhaal en de ontwikkelingen die daarop volgden. Daartoe behoren - naast allerlei prachtig ‘ander werk’ - ook Dulieu’s tweede en derde stripperiode.
In het boek is te zien hoe Dulieu zich in het medium stripverhaal ontwikkelde van beginner tot professional, hoe belangrijk zijn schetsboek was voor het tot stand komen van de stripverhalen en de creativie manier waarop hij op het einde van zijn carriere als kunstenaar met het medium strip om ging.
Er zijn overigens twee drukken van ‘Kunst’ verschenen, elk met een eigen ISBN, die inhoudelijk nogal van elkaar verschillen.
In dat geval stem ik zeker voor, en voor de twee edities.
Origineel geplaatst door belgianbingo Origineel geplaatst door Vanstraaten
In dat geval stem ik zeker voor, en voor de twee edities.
2
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.