Origineel geplaatst door Jean-Paul
Van de 292 al op de SSZ-site genoemde titels heb ik er 177 niet gelezen. Nog een lange weg te gaan dus. (Als ik er tenminste een punt van ga maken al deze strips te lezen. Wat ik waarschijnlijk niet ga doen, met titels als Piet Pienter en Bert Bibber. Geen idee wat het is, maar kom op. Er zijn grenzen aan wat ik durf af te rekenen.)
Ik heb er 58 van de 200 gelezen … dat is toch zowat 1 op 4.
Origineel geplaatst door Jean-Paul
Van de 292 al op de SSZ-site genoemde titels heb ik er 177 niet gelezen. Nog een lange weg te gaan dus. (Als ik er tenminste een punt van ga maken al deze strips te lezen. Wat ik waarschijnlijk niet ga doen, met titels als Piet Pienter en Bert Bibber. Geen idee wat het is, maar kom op. Er zijn grenzen aan wat ik durf af te rekenen.)
Als ze nu - aftellend van 500 naar 1 - aan 292 zitten, zijn er nog maar 209 vermeld.
Dan is 177/209 inderdaad nog een hele weg te gaan.
Maar ik heb er eerlijk gezegd ook nog maar 80 van de 209 gelezen (en nog 10 in huis die ik nog niet gelezen heb).
Origineel geplaatst door pepzaza
Dichter bij de realiteit kan je volgens mij niet in deze context gebruiken.
Want wat is die realiteit dan?
De realiteit is dat Kiekeboe in Vlaanderen tienduizenden exemplaren meer verkoopt dan eender welk andere strip. Is dat dan de beste? Is dan Donald Duck veel beter in Nederland dan in Vlaanderen?
De realiteit van een lijstje, is dat het een weergave is van de smaak van diegenen die het lijstje hebben opgesteld.
Blijkbaar heeft de Top 500 van de SSZ een groter en breder publiek aangesproken, dan de leden van stripinfo (die dan nog eens de moeite doen om punten te geven).
Maar de realiteit is natuurlijk dat duizenden striplezers NIET gestemd hebben.
't is vrij simpel : alle lijstjes zijn niet relevant maar wel gewoon leuk.
als je relevante data wil, moet je een onderzoek opzetten - en als je de goeie strips wil qouteren een enorm breed onderzoek - dan in eerste instantie onderverdelen in aantal gelezen strips per periode, en dan verder naar whathever relevante criteria er te verzinnen zijn… . Behalve uitgeverijen is er toch niemand die dat wil bekostigen ? - en in het nederlandse taalgebied is er geen een die voldoende marketing budget heeft om dat te betalen.
En als ‘gewoon een leuk lijstje’ dan toch niet voldoende is en er sprake moet zijn van relevantie : de onze is relevanter omdat het gebaseerd is op vrijwillige bijdragen van lezers, en niet op inbreng van mensen die wel ff 10 strips willen opsommen om een prijs te winnen.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.