hellspawn schreef:
Vraagje in verband van het toevoegen van DC Finest reeksen die tegenwoordig worden uitgebracht door DC. DC Finest is eigenlijk de Marvel Epic lijn, maar dan van DC. Maw, een collectie die per superheld alle verhalen chronologisch bundelt. Maar, net zoals bij Marvel, worden de volumes niet in chronologische volgorde uitgebracht. Bij Marvel is dat geen probleem aangezien die hun mapping hebben bepaald toen de reeks startte. Alle volumes zijn dus mooi genummerd, ook al kennen de collecties daardoor wel wat gaten momenteel.
DC pakt het echter anders aan. In plaats van hun trades te nummeren, zetten ze gewoon het jaartal waarin de verhalen zijn gepubliceerd op de zijkant. Zo staat er op de zijkant van DC Finest Batman: Year One & Two bijvoorbeeld 1986-1987, bij DC Finest Superman: The First Superhero staat er 1938-1940 aan de zijkant.
Ik had bovenstaande trades al eens ingebracht (als nummer 1 van DC Finest: Batman, resp. DC Finest: Superman), maar de mods hebben het aangepast en van elke trade een eigen reeks gemaakt. Begrijpelijk, want je kan van de meeste van die trades in de verste verte niet weten welk nummer ze uiteindlijk zullen hebben, wat betekent dat de nummering bij elke nieuwe toevoeging gaat moeten aangepast worden.
Alleen, ik vrees dat je op termijn de een wildgroei aan DC Finest reeksen gaat krijgen dan. Als ik nu al kijk in de eerste DC Finest Superboy, dan zie ik dat er al reeksen zijn opgestart voor Superman, Batman, Wonder Woman, Supergirl, Teen Titans, Batgirl, The Flash, Justice League, Plastic Man, Doom Patrol en Justice Society. Daarbij wetende dat DC elke maand een aantal nieuwe volumes en reeksen aankondigt en dat al deze reeksen (of toch een groot deel er van) makkelijk 20 delen gaan tellen (voor Superman of Batman zou het mij niet verbazen moesten die naar de 50 deeltjes gaan), vrees ik dat iemand die een DC Finest volume wil toevoegen aan zijn collectie binnen enkele jaren een gigantische lijst gaat krijgen als hij op pakweg DC Finest Batman gaat zoeken.
Daarom dacht ik, is het niet beter om die dingen toch per superheld te verzamelen (dus reeksen als DC Finest: Superman, DC Finest: Batman…). Als nummering zouden dan de jaartallen die op de zijkant staan kunnen gebruikt worden. Bijvoorbeeld, voor DC Finest: Batman geef je voor de eerste die uitkwam als nummering 1986-1987, het chronologisch daaropvolgend nummer zal dan waarschijnlijk 1987-1988 hebben ofzo. Met ander woorden, je kan de trades meteen ingeven, ze zijn mooi per overkoepelende reeks gesorteerd en de nummering zit meteen juist.
Wat denken jullie daarvan? Of denk ik hier veel te hard over na?