Had uitgeverij Dupuis me daar toch wel liggen met het woordje Classic De avonturen van Buck Danny Classic is namelijk geen nieuwe uitgave van oude avonturen, maar een nieuwe uitgave van een nieuw avontuur, maar dan in een oude, klassieke setting. Tegelijk met de nieuwe avonturen is er ook een nieuw creatief duo aan het roer: Jean-Michel Arroyo en Frédéric Zumbiehl, geen namen die direct een belletje doen rinkelen, hoewel Zumbiehl wel album 53 in de reguliere Buck Danny-reeks geschreven heeft.
Zumbiehl neemt ons mee naar de Koreaanse oorlog. Buck Danny is terug in de States om upgrades aan de Sabre-straaljager te testen. De Amerikanen nemen het in Korea namelijk op tegen de Mig-15, en een toestel dat superieur is aan alles wat de Amerikanen in de strijd kunnen gooien. Als de Noord-Koreanen dan ook nog zouden beschikken over ervaren Russische piloten, zijn de Amerikanen helemaal het haasje. Maar Buck Danny komt to the rescue, mét de vernieuwde Sabre. Alleen, de Roden weten dat ook, en schakelen hun sleeper agents in om de boel te saboteren. Als dat maar goed afloopt
Zumbiehl heeft een meer dan aardig scenario afgeleverd. Zijn verhaal kent niet alleen een klassieke setting, ook de verteltrant sluit aan bij het back-to-the-roots-gevoel. Daarbij horen helaas ook enorme tekstballons, die soms wel de helft van een plaatje beslaan, iets waar de moderne lezer zich wel moet doorworstelen. Zodra Buck naar Korea vertrekt, komt er gelukkig meer vaart in het verhaal. De spanning wordt zelfs tot mach 1 opgedreven. En dan heb je nog tekenaar Arroyo, wiens tekenstijl perfect bij een klassieke Buck Danny past. Zijn vliegscènes zijn gewoon geweldig, de zwierigheid springt van de pagina af.
Dus, ouwe wijn in nieuwe zakken? Helemaal niet, das deze strip echt wel onrecht aandoen. Het is een spannende strip die niet alleen de fans van Buck Danny zal bekoren.
Rond 10 febr. 2014 ontving ik al de Franstalige full-colour hard-cover uitgave van ‘Sabres sur la Corée’ van uitgever Zéphyr-Parijs. (5 dec. 2013 kwam de zwart/wit HC uit, gelimiteerde oplage).
Op 14 november a.s. komt Zéhyr met deel 2: ‘Duel sur Mig Alley’ (‘Duel boven Mig Alley’), ook een HC. Dupuis heeft voor dezelfde datum de soft-cover versie aangekondigd. De zwart/wit HC van deel 2 (gelimiteerde oplage) is al op 15 okt. j.l. verschenen.
In deel 2 trouwens is al verwijzing naar deel 3, die ‘Les fantômes du soleil levant’ (‘Geesten/Spoken van de Opgaande Zon’) gaat heten en zich in de Pacific tijdens WO-II gaat afspelen.
De uitgaven van Zéphyr zijn van een groter formaat waarbij de tekeningen en ook de tekst beter uitkomen. Bij de Dupuis soft-cover van ‘Sabres boven Korea’ is door de verkleining de tekst soms erg ingedrukt en lastig te lezen.
Los daarvan ben ik bij met deze spin-off reeks, en Jean-Michel Arroyo (‘JMA’) is een uitstekende tekenaar!
edit
De uitstekende Italiaanse inkleurster Ketty Formaggio wordt in de NL en Franse uitgaven onterecht niet vermeld, pas vanaf 2e deel wordt ze genoemd.
Ik neem aan t.z.t. ook in de herdrukken van deel 1.
US-Army nurse miss Holmes was Danny’s 1e side-kick.
Ze keert terug in Buck Danny Classic deel 3 en 4: een tweeluik in de Pacific (verhaal tussen album 6 en 7).
Arroyo heb ik dat via een Frans forum begin dit jaar al getipt. Hij kon alleen bevestigen dat ze niet bij de M.A.S.H. zat in de ‘Duel boven Korea’ 't 1e tweeluik uit deze nieuwe spin-off reeks.
Ik vond dit eerste deel alvast heel boeiend, ik vraag me alleen af of de jeugdige lezer dit niet te oudbollig vindt en ook hoelang de hype kan blijven boeien.
Ik weet ook nog altijd niet waarom de franstalige versie met twee andere kleurcovers verscheen ?
Origineel geplaatst door Susan Holmes
Army-nurse miss Holmes was Danny’s 1e side-kick. .
Ze kwam voor het eerst voor in De vliegende tijgers (deel 4 van Buck Danny), toen ze een groep weeskinderen moest begeleiden die geëvacueerd werden door Buck.
Heeft ze ook eigen reeks gehad?
Origineel geplaatst door Fumetti Ze kwam voor het eerst voor in De vliegende tijgers (deel 4 van Buck Danny), toen ze een groep weeskinderen moest begeleiden die geëvacueerd werden door Buck.
Heeft ze ook eigen reeks gehad? Origineel geplaatst door Susan HolmesArmy-nurse miss Holmes was Danny’s 1e side-kick.
Dat was de tweede ontmoeting. Susan Holmes duikt voor het eerst op in album #2, ‘De Geheimen van Midway’. En wel op plaat nr. J.066.a. De Jappen beschuldigen haar van spionage. Buck Danny zal de rest van dit verhaal met haar optrekken.
In album #4 (t/m #6) vindt inderdaad een reünie plaats. Ze heeft geen eigen reeks gehad. Susan Holmes komt wel voor (als side-kick) op de achterkant van de 1e Buck Danny en Tarawa drukken:
Arroyo heeft deze scene weer nieuw leven ingeblazen voor de spin-off reeks:
2e tweeluik, maar geen Susan Holmes (vermoedelijk vanwege haar zeer geringe bijdrage):
Omdat Slim Holden geregeld in de serie als 4e side-kick terugkeert, vind ik dat onderhand Susan Holmes ook een serieuze retour mag hebben. Omdat ze oorspronkelijk een army-nurse is, had een ontmoeting met Buck Danny en co. er in kunnen zitten, als zij bijvoorbeeld als verpleegster onder de M.A.S.H. in Korea zou vallen. Edoch, Zumbiehl heeft gekozen voor een reünie met de Kwomintang-Chinees Tao uit de Buck Danny albums nr. 3 t/m 6.
Miss Holmes keert dan eindelijk terug in het 2e tweeluik uit de Buck Danny Classic spin-off, wat zich zal afspelen tussen Buck Danny album 6 en 7. Helaas ditmaal in een cameo, toch jammer.
Bron: Le prochain Buck Danny s'appellera Les Fantômes du Soleil Levant
Origineel geplaatst door Deecee1
Ik vond dit eerste deel alvast heel boeiend, ik vraag me alleen af of de jeugdige lezer dit niet te oudbollig vindt en ook hoelang de hype kan blijven boeien.
Ik weet ook nog altijd niet waarom de franstalige versie met twee andere kleurcovers verscheen ?
Ik denk dat de spin-off reeks vooral voor de oudere Buck Danny lezers is, de baby-boomers. Verhaal komt ook volwassener over, hoewel de overdaad aan gags met Tuckson de spanning wat uit 't verhaal halen.
Het 1e spin-off album van uitgever Zéphyr-Parijs heeft inderdaad 2 kleuren covers: blauwe hemel voor ‘modern’ en oranje hemel voor ‘klassiek’, in de stijl van album nr. 13. Het album waarin Charlier gedwongen werd door de Franse regering het Koreaanse strijdtoneel te verlaten.
Deel 1 en 2 van de spin-off reeks vallen eigenlijk tussen nr. 12 en 13 van de reguliere reeks.
Ben benieuwd in welke WO-II periode scenarist Zumbiehl in deel 3 Buck Danny laat terugkeren.
‘Duel boven Mig Alley’: met een wederzien met de Chinees Tao Tsjoe Sin (zie ook plaat J.109B in album ‘Zonen des Hemels’ en verder):
edit
Laatste nieuws, en deels off-topic: 1e impressie van ‘Buck Danny Classic’ deel 3 (‘Les fantômes du soleil levant’, ‘Geesten/Spoken van de Rijzende Zon’).
On-topic: verschil in formaat van de Zéphyr en Dupuis uitgave van ‘Sabres boven Korea/Sabres sur la Corée’: http://i62.tinypic.com/34f1ljr.jpg
edit
En dat verschil geldt ook voor de verhoudingen van de grootte der tekeningen en tekst. Plus dat de Zéphyr editie op beter papier gedrukt is en kleuren iets meer richting hoogglans gaan.
Zo, nu heb ik ook eindelijk de nieuwe oude avonturen van Buck Danny in huis kunnen halen. Aan de tekenstijl ben je vlug gewend - dat is prima te noemen. Het is duidelijk te merken dat het origineel in een groter formaat werd uitgegeven. Dit Dupuis-formaat geeft een benard gevoel: te veel tekst in te kleine tekeningen. Maar ook daar kan je je nog pver heen tillen aannemende dat het meer een ‘beginnersfoutje’ zal zijn.
Wat echter wel tegenvalt is de lettering. Wanneer je het waagt om klassieke avonturen te presenteren probeer je toch wel om dat nostalgische gevoel een beetje op te roepen.
Maar met deze ‘moderne’ lettering is dat zwaar mislukt. Hier had de klassieke lettering best gepast. Gelukkig doen ze dat in Roodbaard beter.
Roodbaard is wel een heruitgave van oude verhalen die ze digitaliseren voor de integrales terwijl dit nieuwe verhalen zijn in de klassieke setting dus je kan ze niet echt vergelijken
Op plaat 45A van “Sabres boven Korea” kijkt tijdens de breefing een man met een ringbaard en snor niet naar Danny, maar naar de lezer. Deze look bestond echter nog niet in de jaren 50 en is niet toegestaan in het leger. Lijk dus een hommage aan een bekende van de tekenaar.
Het is niet Arroyo, niet Paringaux, niet Marniquet en niet Zumbiehl. Maar wie is het wel?
Trouwens, wat is deze plaat 45 verder slecht getekend. Een haastklus.
Vergeet ik steeds te vermelden, maar met nu 57 Buck Danny albums, is dit het eerste album, waar sidekick Jerry Tumbler op de cover staat!
Op het 58ste album (“De Spoken van de Rijzende Zon”) staat Jerry vermoedelijk ook, maar ditmaal vrij slecht getekend.
Origineel geplaatst door Susan Holmes
Vergeet ik steeds te vermelden, maar met nu 57 Buck Danny albums, is dit het eerste album, waar sidekick Jerry Tumbler op de cover staat!
Op het 58ste album (“De Spoken van de Rijzende Zon”) staat Jerry vermoedelijk ook, maar ditmaal vrij slecht getekend.
Nou nee, dat is niet waar. Hoewel de meeste covers vliegtuigen laten zien zonder close-up van piloten zijn er toch een paar waar de helden getoond worden. En het is nu eenmaal makkelijker om Sonny’s rooie koppie te herkennen. Maar de cover van “De Vliegende Tijgers komen terug” laat duidelijk Jerry Tumbler in een precaire situatie zien.
Op de cover van “NC-22654” zien we zelfs alle drie helden bijeen.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.